Hem / FÖR DIG SOM BOR HOS OSS / Förmåner/Mervärden / HLU hyresgäststyrt underhåll

HYRESGÄSTSTYRT LÄGENHETSUNDERHÅLL (HLU)

I våra lägenheter kan du som är hyresgäst välja delar av ditt lägenhetsunderhåll själv.

SÅ HÄR BESTÄLLER DU HLU:

1. Logga in på: Mina sidor
2. Välj: Underhållsbeställning
3. Välj det underhåll du vill göra, t ex målning, nytt golv eller nya köksluckor
4. Välj om du vill göra: 
- underhållet enligt plan utan hyresändring eller 
- underhållet tidigare än beräknat mot en avgift eller 
- avstå helt.

Den 9 september 2019 öppnar beställningen för HLU - Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll för 2020 via Mina sidor på hemsidan. Möjligheten att beställa underhållsåtgärder via formuläret är öppen till och med 17 november.

Från och med år 2020 kommer tidigareläggningsperioden för nytt kök förlängas och sista datumet för hyresgäster som vill betala är 30/6 -2020.

OM DU INTE VILL ANVÄNDA HLU:

Om du inte vill göra några HLU åtgärder i din lägenhet behöver du inte göra något gällande beställningen.

I år kommer inga val att skickas ut via papper. Alla som vill göra någon form av HLU-beställning måste registrera den digitalt via Mina Sidor.  OBSERVERA: För att underlätta för våra hyresgäster så har varje områdeskontor och huvudkontoret kunddatorer som är tillgängliga för HLU-beställning.

Förutom att det finns kunddatorer på plats under öppettiderna, så kommer vi att under veckorna 38 – 42 ha extra öppet på områdeskontoren på tisdagar och onsdagar mellan kl. 7.00 – 16.00 och torsdagar mellan kl. 7.00 – 17.00
Dit kan man vända sig med frågor, för att få hjälp med att skapa konto på Mina Sidor eller om man vill ha hjälp med att göra sin HLU beställning. 

Varje områdeskontor har öppet: 
• vecka 38, Charlottenborg  (Lustigkullevägen 4)

• vecka 39, Centrum (Nedre Rådmansgatan 10)

• vecka 40, Ekön  (Styvingevägen 2)

• vecka 41, Väster (Tegelviksvägen 10) 

• vecka 42, Borensberg (Boregatan 3D)

HLU står för Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll och innebär att du som hyresgäst kan vara med och påverka ditt boende. Du får till exempel välja tapeter, golv och köksluckor när det är dags för renovering.

En gång om året oftast på hösten får du som hyresgäst hos Platen ett erbjudande via Mina Sidor att välja mellan olika renoveringsåtgärder av din lägenhet. 

I erbjudandet kan du se när underhållsåtgärderna senast utfördes och när nästa åtgärder är planerade. Du ser även vad kostnaden blir utifall du skulle välja att renovera tidigare än vad som är planerat, en så kallad ”Tidigareläggningskostnad”.

Beställningen är frivillig och väljer du att avstå från en åtgärd som är planerad till aktuellt år ger det istället en hyressänkning enligt särskild uträkning.

Klicka här för att se Frågor och svar om hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. 

Gör så här för att beställa golv eller kök:
1. Öppna respektive blankett – fyll i ditt val och samtliga uppgifter som efterfrågas.  
2. Välj att skriva ut blanketten och lämna in den antingen på ditt områdeskontor eller på huvudkontoret.

För att se val i kök,
klicka här>>

För att se val av golv, 
klicka här>>

Epostadress för HLU:
hlu@platen.se

Linda Karlsson 0141-22 89 04

Platensgatan 1, Box 33, 591 21 Motala
Tel 0141-22 89 00 | Fax 0141-532 46
E-post: info@platen.se

Bostadsstiftelsen Platen är ett mycket stort företag i förhållande till Motalas storlek. Vi är dominerade på hyresmarknaden och har drygt 20 % av ortens befolkning boende hos oss. Vår affärsidé är att erbjuda allsidiga, goda och prisvärda bostäder till alla.

© Bostadsstiftelsen Platen    |    Kontakta oss    |     Sitekarta    |    Om cookies   |   GDPR   |   Bildbank  |   PS  |  SL