MINA SIDOR - LOGGA IN    |     KONTAKTA OSS    |     JOBBA HOS OSS    |     DRIFTSINFORMATION ”facebook”

 

FAQ - VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

För dig som vill bli hyresgäst hos Platen

Vem kan hyra en lägenhet hos Bostadsstiftelsen Platen?

Den som finns inskriven i vårt intresseregister och som uppfyller kraven i vår uthyrningspolicy har möjlighet att hyra lägenhet. Läs vår Uthyrningspolicy och rutin här.

Hur fungerar Platens intresseregister?

För att söka lägenhet hos oss måste du registrera dig som bostadssökande i vårt intresseregister, som fungerar som en bostadskö. Du måste vara myndig för att
kunna registrera dig. Du registrerar dig lättast via vår hemsida www.platen.se

Vi kommunicerar i huvudsak med alla bostadssökande via e-post. Det är ditt ansvar som sökande att dina kontaktuppgifter på Mina sidor stämmer och hålls uppdaterade. Du ansvarar också för att minst en gång om året logga in på Mina Sidor och förnya ditt intresse, annars blockeras du från att söka lägenhet och du förlorar dina köpoäng.

Hur anmäler jag mitt intresse för en lägenhet?

Samtliga lägenheter hos oss publiceras på vår hemsida www.platen.se. Du hittar lediga lägenheter under fliken ledigt just nu eller genom att trycka på det mörkblå fältet Sök lediga lägenheter. Varje tisdag och torsdag publiceras de nya lediga lägenheterna på sidan. Lägenheterna ligger normalt publicerade tre till fem dagar. Via Mina Sidor kan du anmäla intresse för en lediglägenhet. Du kan ha maximalt fem intresse-anmälningar på lägenheter samtidigt. Lägenheterna erbjuds, dagen efter avpublicering, till de tre sökande som har flest köpoäng. Om ingen av dessa tackar ja till lägenheten går erbjudandet vidare till de tre som kommer på plats fyra till sex av de sökande, utifrån köpoängen.

Hur får jag köpoäng när jag söker lägenhet?

Från den dag du registrerar dig hos oss som bostadssökande, så tjänar du en poäng per dag. Om du redan bor hos oss så får du tillgodoräkna dig din boendetid på ditt aktuella bostadskontrakt.

Varför blev jag nummer 14 på en lägenhet och 72 på en annan?

Det beror på vilka ur intresseregistret som bokar sig på respektive lägenhet. Alla som står i registret är ju inte intresserade av alla lägenheter. Så varje lägenhet fördelas endast utifrån de personer som bokar sig på just den lägenheten.

Jag kan inte logga in på Mina sidor hur gör jag?

Gå in på vår hemsida och tryck på länken ”Glömt ditt lösenord” som finns på inloggningssidan. Skriv in ditt personnummer och tryck på knappen ”återställ lösenord”. Det kommer då skickas ut ett mejl till dig med en återställningslänk. Om det inte fungerar, kontakta vårt Kundcenter.

Kan jag få förtur till en lägenhet hos Platen?

Förtur arbetar vi med i undantagsfall och varje förtur behandlas individuellt.
Vi har fyra olika sorters förturer:
* Medicinsk förtur (som i första hand kan användas när en person som bor i en lägenhet hos oss, men p g a medicinska skäl enligt intyg inte kan bo kvar i lägenheten)
* Arbetsförtur (som kan användas om en person kan uppvisa ett anställningsbevis för arbete i Motala, men som är bosatt längre bort än pendlingsavstånd)
* Ekonomisk förtur (som kan användas när alla andra alternativ är prövade, när en persons möjlighet att betala hyran förändras, t ex arbetslöshet, ändrade familjeförhållanden osv)
* Social förtur (som kommunen kan söka hos Bostadsstiftelsen Platen för personer som inte har möjlighet att söka bostad på egen hand eller på egna meriter)

Om du blir beviljad förtur erbjuds du en lägenhet som motsvarar dina behov. Om du tackar nej till förturen, så faller förtursbegäran och du får då söka lägenhet enligt ordinarie uthyrningsrutin. Observera att förtur aldrig kan beviljas till en specifik lägenhet som du önskar.

Finns det särskilt boende för äldre?

Vi har två hus som fungerar som konceptboende, sk Seniorboende 55+. För att kunna söka en sådan lägenhet krävs att du fyllt 55 år och att du inte har några hemmavarande barn. Uthyrningen sköts på exakt samma sätt som alla andra lägenheter.
I övrigt driver inte vi särskilt boende för gruppen äldre.

Finns det särskilt boende för ungdomar eller studenter?

Nej hos oss finns inga särskilda ungdoms- eller studentlägenheter.

Kan jag söka bostad åt någon annan?

Nej. Det är den intressent som söker lägenheten som ska stå på avtalet och det är hen som ska bo i lägenheten. Har du sökt lägenhet åt någon annan och du själv inte bor i lägenheten kommer avtalet att sägas upp.
Undantag är om du är utsedd som förmyndare för en annan person, kontakta då Kundcenter för vidare information.

Ingår parkering i mitt lägenhetskontrakt?

Nej. I vissa områden är det just nu fri parkering på våra parkeringsplatser, men vi håller på att strukturera upp systemet och när vi är färdiga så kommer vi hyra ut bilplatser (det vill säga garageplats, carportplats eller parkeringsplats med eller utan motorvärmare i respektive område).

Samma uthyrningsregler gäller som vid hyra av lägenhet. Bilplatser publiceras på hemsidan. Endast du som är Platens hyresgäst kan hyra en bilplats hos oss.

När blir det visning på lägenheten jag är intresserad av?

Om du hamnar bland de tre som erbjuds lägenheten, så finns visningstiden angiven i erbjudandebrevet. Visningen görs av Platens personal, ibland med befintlig hyresgäst och ibland har den befintliga hyresgästen tillåtit att visning sker utan deras närvaro.

Måste jag gå på visning av lägenheten?

Ja, vi vill att du ska vara säker på att du sett din nya bostad, innan du tackar ja till den. Eftersom du spenderar mycket tid i ditt hem är det viktigt att du verkligen ser att du vill ha ditt nya hem just i den lägenheten. Ditt boende är viktigt för dig och för oss.

Jag missade visningstiden, hur gör jag nu?

Om du inte meddelat förhinder i tid, så riskerar du att spärras från ytterligare möjligheter att söka lägenhet hos oss. Om du meddelat förhinder i tid, kan du eventuellt erbjudas alternativ visningstid om inte andra som fått erbjudandet tackat ja. Du har då möjlighet att anmäla ditt intresse för en annan lägenhet.

Var ska jag gå när jag skriver på kontraktet?

Normalt sker det i Kundcenter. Samtidigt som du skriver under kontraktet, så får du en mapp med information som är viktig inför din inflyttning och ditt boende hos oss. Där finns även kontaktuppgifter till den kundvärd som du ska ha kontakt med inför din inflyttning.

Till vem hör jag av mig för att göra en adressändring?

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring (https://www.adressandring.se/) eller via telefon 0771- 97 98 99 mot en avgift.

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Till oss meddelar du endast adressändring när du ska flytta ifrån oss, i samband med en uppsägning.

Vad är skillnaden på ett objekts-och lägenhetsnummer?

Objektsnumret består av sju siffror (xxx-xxxx) och är det nummer som vi använder internt. Du använder objektsnumret t ex när du gör en felanmälan till oss. Objektsnumret finns på ditt kontrakt, din hyresavi, på Mina Sidor på webben och även på din lägenhetsdörr.

Lägenhetsnumret är ett nummer med fyra siffror (xxxx) och det nummer som Skatteverket (folkbokföringen) behöver för att veta i vilken lägenhet du ska folkbokföras. Detta nummer använder du när du kommunicerar externt med t ex myndigheter. Lägenhetsnumret finns på ditt kontrakt, men även på din lägenhetsdörr.

Vilken dag får jag flytta in i min nya lägenhet?

Inflyttning sker den dag som står på kontraktet, normalt den första dagen i månaden. Om den första dagen infaller på en lördag, söndag eller annan helgdag, så sker inflyttning den närmast kommande vardagen.

Var och när får jag tag i nyckeln till min nya lägenhet?

Den avflyttande hyresgästen ska senast lämna in nyckeln kl. 12.00 den första vardagen efter avtalets upphörande. Därefter gör vi en avflyttningsbesiktning och fr o m kl. 14.00 finns möjlighet för dig att flytta in i lägenheten. Andra tider kan gälla, vid överenskommelse med kundvärd.

Du bestämmer tid med kundvärden var och när ni möts för nyckelkvittering. Kundvärdens kontaktuppgifter finns i den mapp du får när du skriver kontrakt.

Kan jag flytta in tidigare i min nya lägenhet?

Det är en fråga som bestäms gemensamt av den avflyttande och den inflyttande hyresgästen själva. Det är inget som vi har synpunkter på, men det finns några saker som då måste vara klara:

Meddela kundvärd: Kommer ni överens om en annan överlämningstidpunkt, meddela då kundvärden detta. Vi kan ha besiktningar, reparationer etc som är planerade utifrån de tider och datum vi känner till.

Ansvar för städning: Kommer av- och inflyttande överens om ett överlämnande på annan tid, än det som hyresavtalet säger, så friskriver vi oss från ansvaret att lägenheten är ordentligt städad.

Ansvar för skador: Inflyttning tidigare än det som framgår av hyresavtalet innebär också att den inflyttande övertar ansvaret för lägenhetens skick. Glöm därför inte att justera detta även till ditt hemförsäkringsbolag.

Jag har upptäckt fel i lägenheten efter inflytt, vart vänder jag mig?

Innan du flyttar in görs en besiktning av lägenheten där eventuella skador noteras. Du får en kopia av besiktningsprotokollet när du hämtar dina nycklar, eller kort därefter. Eventuella anmärkningar på lägenheten ska du framföra till kundvärden vid inflyttningsbesöket, eller senast inom åtta (8) dagar efter att du fått ta del av protokollet.

Jag trivs inte i min lägenhet och vill flytta igen, kan jag göra det direkt?

Dina köpoäng nollställs när du skriver under ett lägenhetskontrakt hos oss. Dessutom har vi en intern omflyttningsregel som gör att du inte kan söka nya lägenheter hos oss de första sex månaderna.

Mitt namn står inte i trappuppgången eller på min lägenhetsdörr, vem kontaktar jag?

Namnremsor ska finnas både i trappuppgången, eventuell postbox och på din dörr samma dag som ditt kontrakt påbörjas. Du kontaktar kundvärden i ditt område, för kontaktuppgifter se inflyttningsinformationen i mappen när du skrev kontrakt eller vår hemsida www.platen.se

Tel 0141-22 89 00 
E-post: info@platen.se
Platensgatan 1, Box 33, 591 21 Motala

Bostadsstiftelsen Platen är ett mycket stort företag i förhållande till Motalas storlek. Vi är dominerande på hyresmarknaden och har drygt 20 % av ortens befolkning boende hos oss. Vår affärsidé är att erbjuda allsidiga, goda och prisvärda bostäder till alla.

© Bostadsstiftelsen Platen    |    Kontakta oss    |     Sitekarta    |    Om webbplatsen   |   GDPR   |   Bildbank  |   PS  |  SL